Ser músic professional


Fa molts anys vaig prendre la decisió de viure de la música. En un primer moment combinava l'ensenyament amb les actuacions fins que va arribar un moment que em vaig dedicar plenament a les actuacions, encara que mai m'he desvinculat del tot del món de l'ensenyament.

En aquell moment jo em deia que era músic professional, doncs vivia de les meves actuacions i pagava autònoms. Més endavant les meves actuacions les facturava a través del Sindicat de Músics de Tarragona i actualment a través d'una cooperativa formada per diversos músics i artistes en general.

Durant tots aquests anys el concepte que jo tenia de músic professional ha anat canviant.
Esclar, un lampista està molt clar que és lampista, paga uns autònoms i forma part d'un gremi amb estatuts, convenis, . . . . hi ha un sindicat que vetlla pels interessos del lampista, tant si treballa per compte pròpia com si treballa per un altre. I això també passa amb els taxistes, paletes, botiguers, . . . . . . però amb els músics? Només si treballes en una orquestra clàssica o amb una orquestra moderna amb programació de temporada. Vull dir que en aquest cas, si ets un músic que treballes en un local fixe durant tot l'any tindràs un contracte, conveni, sou, . . . . de músic "professional".

Si vas fent actuacions diverses amb contractes d'un dia això de músic professional canvia. Et pots trobar amb persones que combinen la feina de músic amb una altra professió. I això no està regulat.

Pots estar pagant autònoms com a músic "professional" i compartir la teva professió amb persones que durant la setmana fan de mecànic. I això si, el sou serà el mateix. I no passa res.

Bé, si que passa, que quan hi ha crisi de feina això és nota.

Aquest també és un problema que ens trobem des de sempre en el món de la música tradicional, han de cobrar els músics que acompanyen a gegants, castellers, bestiari, bastoners, esbarts, . . . . . . . ?

En aquest país el concepte de músic professional no està regulat. Tothom pot ser músic i per tant tothom pot tenir actuacions i tothom pot cobrar per la feina.

En altres sectors no passa. Ets taxista o no i si no ho ets, ai de tu que t'enganxin fent de taxista els del gremi o el mateix sindicat.




P.D. Si us plau, signeu els vostres comentaris amb el vostre nom o pseudònim. No signeu amb anònim. Gràcies.